Türkçe Öğretmenliği
Programın Amacı
Bu programın temel amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Türkiye Cumhuriyeti eğitim sistemlerinde ihtiyaç duyulan Türkçe Öğretmeni yetiştirmektir Öğretmen yetiştirme ve eğitim bilimleri alanında çağdaş, yenilikçi, değişime açık, öğrenmeyi öğrenen, bilgi toplumu yeterliklerini kazanmış, daima başarıya ve topluma hizmete odaklı, Atatürk İlke ve İnkılaplarını içselleştiren, nitelikli ve yetkin eğitimciler yetiştiren, eğitimle ilgili toplumsal sorunlara bilimsel bilgi üretimi ve uygulamaları ile katkı sağlayan bir bölüm olmaktadır. Türkçe Öğretmenliği Bölümü, gerek alan eğitiminde gerekse öğretmen yetiştirmede geçmişten getirdiği köklü tecrübesi ile çağdaş yaklaşımları birleştirerek dört yıllık öğretim programını sürdürmektedir. Program, öğretmenlik mesleği ve genel kültür ile ilgili zorunlu derslerin yanı sıra öğrencilerin kendi ilgi alanları doğrultusunda seçebilecekleri seçmeli dersleri de içermektedir. Türkçe Öğretmenliği Programı, Ortaöğretim Alanlar Eğitimi Bölümü’nün programlarından biridir. Bu öğretmen eğitimi programı, liselere Türkçe öğretmeni yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Mezunların, toplumsal duyarlılığı olan, araştırma ve sorgulama alışkanlığına sahip, iletişim teknolojileri ile etkin öğretim yöntemlerini etkili biçimde uygulayabilen, kendini sürekli yenileyen ve sosyal yönü zengin bireyler olarak yetişmelerine önem verilecektir.
Vizyon
Türkçe öğretmenliği ile ilgili kurum ve kuruluşlarda görev alabilecek verilen disiplinli ve üst düzey eğitim-öğretim ile üstleneceği görevi başarıyla yürütebilecek kaliteli ve nitelikli öğretmenler yetiştirebilen bir öğretim kurumu olmaktır.
Misyon
Türkçe Öğretmenliği Bölümünün misyonunda, Türkçe eğitimi alanında öğretmen yetiştirme ve eğitim bilimleri alanında elemanların yetiştirilmesine katkıda bulunmak, eğitim sektöründe artan rekabet koşullarında öğrencilerine analitik düşünme ve problem çözebilme yetenekleri kazandırarak onları eğitim alanında çözüm üreten deneyimli eğitmen olarak iş hayatına kazandırabilmek, alanın ihtiyaç duyduğunu değerlendirdiğimiz akademik alt yapısının oluşturulmasına katkıda bulunmak, bilimsel araştırmalar yapmak, konferanslar, seminerler gibi faaliyetler düzenleyerek alanda bilgi üretmek, üretilen bilgileri bilimsel yayınlar yoluyla yaygınlaştırmak, globalleşen ve teknoloji ile uyum sağlamak zorunda olduğumuz dünyada Kıbrıs’ın konumu itibariyle uygun olacağı düşünülen eğitim sistemleri alt yapısının oluşturulması ve güçlendirilmesine katkıda bulunmak, geniş ölçüde uygulamaya yönelik olarak ve bilimsel bir temel kazanarak daha rasyonel yaklaşımların, yol ve yöntemlerin bulunmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak, parçacı olmayan, bütünsel bir bilimsel – yönetimsel bir ilgi alanı haline getirmek gibi hedefler bulunmaktadır.
Program Tanımı
Programdan mezun olan öğrenciler Eğitim Fakültesi, Türkçe Öğretmenliği Bölümü diplomasına sahip olacaklardır. “Türkçe Öğretmeni” unvanını alacaktır.
Kayıt ve Kabul Koşulları
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınav sistemiyle olmaktadır. Öğrenci kayıt işlemleri Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)nin belirlediği ilkeler çerçevesinde yapılır. Rektörlük, her yıl Üniversiteye ilk kayıt yaptıracak öğrenci adaylarının kayıt tarihini, istenilen belgeleri ve kayıt yerlerini birimlere göre belirleyerek ilan eder. Kayıt işlemleri Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülür. Eksik belge veya posta yolu ile kesin kayıt yaptırılmaz. Belgelerde tahrifat yaptığı tespit edilenlerin kayıtları yapılmaz. Yanlışlıkla kayıt yapılmış olduğu anlaşılırsa kayıtları silinir.
Mezuniyet Şartları
Bölüme kabul edilen öğrencilerin lisans diplomasına hak kazanabilmeleri için KAÜ – Önlisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Tüzüğü’nde gösterilen başarı koşullarını tümüyle yerine getirmeleri zorunludur. Lisans diploması alabilmesi için öğrencinin, bölümün lisans programındaki kredili ve kredisiz tüm derslerini, zorunlu staj ve diğer uygulama yükümlülüklerini tamamlamış olması ve kümülatif not ortalamasının 2.00’nin altında olmaması gerekir. Lisans derecesi kredi sayısı toplamı 150’dir. AKTC 240’dır.Öğrencilerin 4’lük not düzeneğine göre asgari 2.00 ortalama ile bitirmeleri gerekir.
İstihdam Olanakları
Milli Eğitime Bağlı okullarda ve özel eğitim veren okullarda öğretmen olarak görev yapabilir. Basın Yayın kuruluşlarında çalışabilir. Bu program ile akademik anlamda öğrencilerin geleceğe adım atmaları da sağlanabilecektir. Mezunlarımız, Türkçe Öğretmeni unvanıyla çeşitli eğitim kurumlarında öğretmenlik yapabilecekleri gibi, üniversitelerin ilgili bölümlerinde okutman, öğretim görevlisi ve araştırma görevlisi olarak da çalışabilirler. Bunları başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz: – Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmî okullar ve özel ilköğretim okulları – Özel dershaneler – Basın yayın kuruluşları – Diksiyon ve güzel konuşma eğitimciliği – Karşılaştırmalı dil çalışmaları – Diğer bilim alanlarının hemen tamamının dil sorunlarının çözümü – Arşiv ve müzeler – Dünya Türkoloji merkezleri – Türk Cumhuriyetleri ile ilgili özel ve resmî kuruluşlar – Üniversiteler – Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Merkezleri – Yabancı ülkelerdeki Türkoloji ve Türkçe eğitimi bölümleri – Yurtdışındaki Türk özel okulları, üniversitelerde istihdam edilebilirler.
Bölüm Bilgileri
- Program Dili : Türkçe
- Hazırlık Okulu : Gerekmemektedir
- Program Onayı : YÖDAK
- Akreditasyonlar : -
- Toplam Kredi : 150
- AKTS : 240
Akademik Kadro
DERS PROGRAMI
1. Sınıf
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | EMPTY | KODU1 | DERS ADI1 | T1 | U1 | Kr.1 | AKTS1 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GÜZ YARIYILI (1. Dönem) | BAHAR YARIYILI (2.Dönem) | |||||||||||||||||||||
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | |||||||||||
EGT 103 | EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ | 2 | 0 | 2 | 5 | EGT 104 | EĞİTİM PSİKOLOJİSİ | 2 | 0 | 2 | 5 | |||||||||||
EGT105 | EĞİTİM FELSEFESİ | 2 | 0 | 2 | 3 | EGT 106 | EĞİTİM SOSYOLOJİSİ | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TAR 101 | ATA. İLKE VE İNK. TARİHİ I | 2 | 0 | 2 | 3 | TAR 102 | ATA. İLKE. VE İNK. TARİHİ II | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
EFL 101 | YABANCI DİL I | 3 | 0 | 3 | 3 | EFL 102 | YABANCI DİL II | 3 | 0 | 3 | 3 | |||||||||||
TUR 101 | TÜRK DİLİ I | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 102 | TÜRK DİLİ II | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR103 | TÜRK DİL BİLGİSİ I | 2 | 0 | 2 | 2 | TUR 106 | EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI II | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR 111 | OSMANLI TÜRKÇESİ | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 112 | OSMANLI TÜRKÇESİ II | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR 105 | EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI I | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 104 | TÜRK DİL BİLGİSİ II | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
BİL 103 | BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ | 3 | 0 | 3 | 5 | TUR 108 | DİL EĞİTİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||||
TOPLAM | 20 | 0 | 20 | 30 | TOPLAM | # | 0 | 19 | 30 |
2. Sınıf
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | EMPTY | KODU1 | DERS ADI1 | T1 | U1 | Kr.1 | AKTS1 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GÜZ YARIYILI (3. Dönem) | BAHAR YARIYILI (4.Dönem) | |||||||||||||||||||||
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | |||||||||||
EGT 205 | ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ | 2 | 0 | 2 | 3 | EGT 214 | TÜRK EĞİTİM TARİHİ | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
EGT 213 | ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ | 2 | 0 | 2 | 3 | EGT 212 | EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR 211 | ÇOCUK EDEBİYATI | 2 | 0 | 2 | 2 | TUR 210 | TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR 213 | TÜRKÇE ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 204 | TÜRK HALK EDEBİYATI II | 2 | 0 | 2 | 2 | |||||||||||
TUR 203 | TÜRK HALK EDEBİYATI | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 208 | YENİ TÜRK EDEBİYATI | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR 207 | YENİ TÜRK EDEBİYATI I | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 206 | ESKİ TÜRK EDEBİYATI II | 2 | 0 | 2 | 2 | |||||||||||
TUR 205 | ESKİ TÜRK EDEBİYATI I | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 202 | TÜRK DİLBİLGİSİ IV | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR 201 | TÜRK DİL BİLGİSİ III | 2 | 0 | 2 | 3 | SEÇMELİ 2 MB | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||||||
SEÇMELİ MB I | 2 | 0 | 2 | 4 | SEÇMELİ 2 GK | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||||
SEÇMELİ GK I | 2 | 0 | 2 | 3 | SEÇMELİ 1 AE | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||||||
TOPLAM | 20 | 0 | 20 | 30 | TOPLAM | # | 0 | 20 | 30 |
3. Sınıf
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | EMPTY | KODU1 | DERS ADI1 | T1 | U1 | Kr.1 | AKTS1 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GÜZ YARIYILI (5. Dönem) | BAHAR YARIYILI (6.Dönem) | |||||||||||||||||||||
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | |||||||||||
EGT 309 | SINIF YÖNETİMİ | 2 | 0 | 2 | 3 | EGT 308 | EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLEN. | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
EGT 311 | EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK | 2 | 0 | 2 | 3 | EGT 314 | TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖN | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
EGT 303 | TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI | 1 | 2 | 2 | 3 | TUR 304 | YAZMA EĞİTİMİ | 3 | 0 | 3 | 5 | |||||||||||
TUR 303 | DİNLEME EĞİTİMİ | 3 | 0 | 3 | 4 | TUR 302 | KONUŞMA EĞİTİMİ | 3 | 0 | 3 | 5 | |||||||||||
TUR 301 | OKUMA EĞİTİMİ | 3 | 0 | 3 | 4 | TUR 306 | METİN DİL BİLİM | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||
TUR 305 | DİL BİLİMİ | 2 | 0 | 2 | 2 | SEÇMELİ 4 MB | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||||||
SEÇMELİ 3 MB | 2 | 0 | 2 | 4 | SEÇMELİ 4 GK | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||||
SEÇMELİ 3 GK | 2 | 0 | 2 | 3 | SEÇMELİ 3 AE | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||||||
SEÇMELİ 2 AE | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||||||||||||
TOPLAM | 19 | 2 | 20 | 30 | TOPLAM | # | 0 | 18 | 30 |
4. Sınıf
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | EMPTY | KODU1 | DERS ADI1 | T1 | U1 | Kr.1 | AKTS1 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GÜZ YARIYILI (7. Dönem) | BAHAR YARIYILI (8.Dönem) | |||||||||||||||||||||||
KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | KODU | DERS ADI | T | U | Kr. | AKTS | |||||||||||||
EGT 417 | ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI I | 2 | 6 | 5 | 10 | EGT 418 | ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI II | 2 | 6 | 5 | 10 | |||||||||||||
EGT 419 | ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA | 2 | 0 | 2 | 3 | EGT 420 | OKULLARDA REHBERLİK | 2 | 0 | 2 | 3 | |||||||||||||
TUR 405 | DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİ | 2 | 0 | 2 | 2 | TUR 406 | TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİ | 3 | 0 | 3 | 5 | |||||||||||||
TUR 401 | TİYATRO VE DRAMA UYGULAMALARI | 2 | 0 | 2 | 3 | TUR 408 | DÜNYA EDEBİYATI I | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||||||
SEÇMELİ MB | 2 | 0 | 2 | 4 | SEÇMELİ 6 MB | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||||||||
SEÇMELİ AE | 2 | 0 | 2 | 4 | SEÇMELİ 6 AE | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||||||||
SEÇMELİ AE | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||||||||||||||
TOPLAM | 14 | 6 | 17 | 30 | TOPLAM | # | 6 | 16 | 30 | |||||||||||||||
ALAN EĞİTİMİ SEÇMELİ (AE) 6 | GENE LKÜLTÜR SEÇMELİ (GK) 4 | |||||||||||||||||||||||
KODU | DERS ADI | Kr. | AKTS | KODU | DERS ADI | Kredi | AKTS | |||||||||||||||||
EGTXXX | Türkçe Ders Kitabı İncelemesi | (2,0)2 | 4 | GKSXXX | Beslenme ve Sağlık | (2,0)2 | 3 | |||||||||||||||||
EGTXXX | Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı | (2,0)2 | 4 | GKSXXX | Kariyer Planlama ve Geliştirme | (2,0)2 | 3 | |||||||||||||||||
EGTXXX | Medya Okur Yazarlığı | (2,0)2 | 4 | GKSXXX | İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi | (2,0)2 | 3 | |||||||||||||||||
EGTXXX | Yaratıcı Yazma | (2,0)2 | 4 | GKSXXX | İnsan İlişkileri ve İletişim | (2,0)2 | 3 | |||||||||||||||||
EGTXXX | Ses Eğitimi ve Diksiyon | (2,0)2 | 4 | GKSXXX | Mesleki İngilizce | (2,0)2 | 3 | |||||||||||||||||
EGTXXX | (2,0)2 | 4 | GKSXXX | Kültür ve Dil | (2,0)2 | 3 | ||||||||||||||||||
EGTXXX | Anlatım Bilgisi | (2,0)2 | 4 | GKSXXX | Sanat ve Estetik | (2,0)2 | 3 | |||||||||||||||||
MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ (MB) 6 | ||||||||||||||||||||||||
KODU | DERS ADI | Kredi | AKTS | |||||||||||||||||||||
TURXXX | Çocuk Psikolojisi | (2,0)2 | 4 | |||||||||||||||||||||
TURXXX | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktif Bozukluğu | (2,0)2 | 4 | |||||||||||||||||||||
TURXXX | Eğitimde Proje Hazırlama | (2,0)2 | 4 | |||||||||||||||||||||
TURXXX | Karşılaştırmalı Eğitim | (2,0)2 | 4 | |||||||||||||||||||||
TURXXX | Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme | (2,0)2 | 4 | |||||||||||||||||||||
TURXXX | Eleştirme ve Analatik Düşünme | (2,0)2 | 4 | |||||||||||||||||||||
TURXXX | Eğitim Hukuku | (2,0)2 | 4 |